Tabletki w górę
W ciągu 12 miesięcy – od grudnia 2008 do listopada 2009 – Polacy wydali na leki OTC 480 milionów złotych, o 3 miliony więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Rośnie rynek produktów leczniczych sprzedawanych bez recepty (OTC).
W ciągu 12 miesięcy – od grudnia 2008 do listopada 2009 – Polacy wydali na nie 480 milionów złotych, o 3 miliony więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Co ciekawe, spadła sprzedaż tabletek przeciwbólowych i gastrycznych. Większość tych produktów jest najchętniej kupowana w tradycyjnych sklepach.
W najnowszym raporcie firmy Nielsen wzięto pod uwagę sprzedaż preparatów witaminowych, tabletek przeciwbólowych, na gardło i kaszel (do ssania) oraz tabletek gastrycznych. Z badań wynika, że pod względem wartości sprzedaży rynek ten zmienił się w ciągu ostatnich 12 miesięcy w niewielkim stopniu.
- W porównaniu do okresu od grudnia 2007 do listopada 2008 sprzedaż produktów OTC wzrosła jedynie o 0,8%, jednak w wartościach bezwzględnych było to o ponad 3 miliony złotych więcej. Wartość rynku produktów OTC osiągnęła ponad 480 milionów złotych – mówi Piotr Wojtaś z firmy badawczej Nielsen.
Zwiększyła się sprzedaż tabletek na gardło i kaszel – o 12,3% oraz preparatów witaminowych – o 6,8%. Odnotowano natomiast niewielki spadek sprzedaży leków przeciwbólowych, o 1,3% w porównaniu do roku poprzedniego (ale tu trzeba zaznaczyć, że nadal tabletki uśmierzające ból są najchętniej kupowane przez Polaków). Najmniejszą grupą produktów OTC pod względem wartości sprzedaży (60 milionów złotych w ostatnim roku, spadek o 10,6 %) są tabletki gastryczne.
Placówki handlu nowoczesnego, czyli hipermarkety i supermarkety, odpowiadają jedynie za około 20% wartości sprzedaży produktów OTC – poza preparatami witaminowymi, gdzie wyniki są dużo lepsze (63 % wartości sprzedaży pochodzi z tej grupy sklepów, choć było to o 1,7% mniej niż w ubiegłym roku).
W handlu tradycyjnym, który jest niekwestionowanym liderem na rynku OTC, na znaczeniu zyskują duże sklepy spożywcze, które odbierają udziały w sprzedaży małym sklepom spożywczym oraz kioskom. Dla tabletek przeciwbólowych, dla których kioski w poprzednim roku wygenerowały 12,4% wartości sprzedaży (czyli ponad 43 miliony złotych) ostatni okres roczny związany był ze spadkiem wartości sprzedaży o 13,9%, dając wynik w okresie grudzień 2008 – listopad 2009 nieco ponad 37 milionów złotych. Sprzedaż tabletek gastrycznych oraz na gardło i kaszel spadła odpowiednio o 0,9 % i 1,7 %.
- Wyniki badań Nielsena pokazują bardzo wyraźnie, że warto dbać o ekspozycję i odpowiedni asortyment leków OTC w sklepie spożywczym, bo można w ten sposób znacząco zwiększyć sprzedaż. We wszystkie najbardziej popularne preparaty można się zaopatrzyć w terenowych oddziałach Kolportera Service. Warto pamiętać o tym zwłaszcza zimą, gdy sprzedaż większości tych leków jest najwyższa – podkreśla Krzysztof Żądło, dyrektor handlowy Kolportera Service.
Nadesłał:
puella
|