Zaburzenia rozwojowe u dzieci a Metoda Krakowska


Zaburzenia rozwojowe u dzieci a Metoda Krakowska
2018-09-03
Alalia, zespół Aspergera, autyzm to pojęcia wcześniej znane wielu osobom jedynie z lektury. Obecnie coraz częściej w swoim otoczeniu spotykamy dzieci borykające się z którymś z tych zaburzeń. Jak takim dzieciom może pomóc Metoda Krakowska? Na czym polega i jakie przynosi efekty?

Zespół Aspergera czy autyzm to słowa, które dla rodziców często brzmią jak wyrok. Ich ukochane dziecko, które dla nich jest wszystkim i któremu chcieliby zapewnić wszystko nagle staje przed ścianą nie do pokonania. Wielu rodziców czuje się zagubionych i pozostawionych bez pomocy – ponieważ psycholodzy w komisjach orzekających często traktują swoją pracę jak rutynę, nie zastanawiając się, że za każdym wydanym orzeczeniem  jest kilka lub kilkanaście osób, którym świat wali się na głowę. Trudno w takiej sytuacji zaufać i zdecydować o metodzie walki z zaburzeniem rozwoju. Przecież niewłaściwa decyzja może kosztować dziecko nieodwracalne zmiany, a czas nie jest w tym wypadku sprzymierzeńcem. Jak może pomóc Metoda Krakowska?

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie Poradnik-Zdrowia.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:


Metoda Krakowska – założenia

Metoda Krakowska powstała w Polsce. Jej autorką jest profesor Jagoda Cieszyńska z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Elementy tej terapii były stosowane już dawno w leczeniu dzieci niesłyszących. MK to terapia rozwojowa – pomaga dziecku z zaburzeniami przejść wszystkie etapy rozwoju poznawczego jak u dziecka „normalnego”. Podstawą metody jest założenie, że na rozwój mózgu po porodzie mają wpływ tylko czynniki zewnętrzne – środowiskowe, a nie genetyczne. Przy właściwej stymulacji można wytworzyć w mózgu odpowiednie ścieżki, dzięki czemu dziecko zacznie mówić, bawić się tematycznie i z rówieśnikami, czytać, liczyć, rozumieć i nazywać emocje i wiele innych.

Terapia prowadzona według Metody Krakowskiej odbywa się przy stoliku. Charakterystycznym elementem są też słuchawki, przez które dziecko słucha specjalnie nagranego programu. Zajęcia prowadzą terapeuci, ale świetnie na tym miejscu dadzą sobie radę rodzice czy opiekunowie. Oczywiście wymaga to wielu starań i ogromnej determinacji, ale wysiłek się opłaci.



Techniki Metody Krakowskiej

Metoda Krakowska obejmuje różne techniki i kierunki działania:

  • Stymulacje słuchowe – “Słucham i uczę się mówić” to seria płyt i książeczek ze specjalnym programem na początek ;)
  • Gesty wizualizacyjne – w Metodzie Krakowskiej bardzo ważna jest nauka głosek, ale muszą być one zwizualizowane przez gest terapeuty pracującego z dzieckiem.
  • Nauka zabawy – dziecko uczy się zabawy tematycznej i kierowanej.
  • Programowanie języka – prawa na słuchawkach.
  • Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania – kluczowym elementem Metody Krakowskiej jest nauka czytania aktywizująca obie półkule mózgu. Istnieje zasada, że dziecko szybciej nauczy się mówić i komunikować jeśli nauczy się  najpierw czytać. Metoda ta może być stosowana u dzieci od 1 roku życia. Opiera się na naturalnym procesie nauki mówienia zaczynającym od sylaby.
  • Określenie lateralizacji umożliwiająca wybór dominującej ręki – oburączność może spowalniać rozwój dziecka.
  • Stymulacja lewopółkulowa czyli nauka analizy i syntezy wzrokowej, ćwiczenie pamięci, uporządkowania sekwencyjnego, szeregowania, wyszukiwania różnic, naśladowania, wskazywania relacji itd.
  • Stymulacja funkcji motorycznych - motoryka duża i mała (ruchy palców i dłoni )
  • Rozwijanie zachowań społecznych - dzieci z zaburzeniem rozwoju mają problemy z nawiązywaniem relacji z innymi. Dziecko musi się nauczyć rozpoznawać emocje swoje i innych, co pomoże mu w relacji.
  • Stymulacja percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej itd.
  • Stymulacja pamięci
  • Ćwiczenia kategoryzacji
  • Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

To niektóre z technik stosowanych w Metodzie Krakowskiej i umiejętności, które rozwijane są w trakcie zajęć.

Czy da się wyleczyć z autyzmu i innych zaburzeń? Dobrym podsumowaniem może być wypowiedź mamy chłopca z autyzmem: “Intelektualnie był na poziomie paromiesięcznego dziecka. Po 2 latach terapii Adaś nie różni się niczym od swoich rówieśników. Nie ma cech autystycznych!”.

Autyzm i inne zaburzenia to nie wyrok. Warto walczyć o to by dzieci miały “normalne” życie. To jest osiągalne!

Artykuł powstał przy współpracy Juniora.pl sklep z pomocami terapeutycznymi.


Redakcja serwisu Poradnik-Zdrowia.pl informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja serwisu Poradnik-Zdrowia.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl