Komu Polacy zaufają przy wyborze okularów?


Komu Polacy zaufają przy wyborze okularów?
2019-03-05
Raport „Polak z wadą wzroku” wykazał, że 13% respondentów nie jest zadowolonych ze swojej ostatniej wizyty w salonie optycznym sieciowej marki. Co było tego powodem? Dla ponad 2/5 nieodpowiednie zaopiekowanie się klientem. Ankietowani wskazali też, komu ufają najbardziej podczas wyboru okularów.

Wyniki raportu komentuje Luiza Polak, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

Płacę – wymagam?

Ankietowani, którzy wyrazili swoje niezadowolenie po ostatniej wizycie w salonie sieciowej marki optycznej, zostali poproszeni o wskazanie, co jest powodem złej opinii. Najwięcej, bo ponad 40%, przyznało: „czuję, że nie zaopiekowano się mną jako klientem”. Drugą najczęściej typowaną przyczyną okazało się nieodpowiednie dobranie okularów lub soczewek do wady – na ten problem zwróciło uwagę 36% badanych. Niewielu mniej, bo niemal co trzeci respondent, stwierdziło, że wybór okularów/soczewek odbywał się w pośpiechu. Warto również wspomnieć, że dla 16% zakupiony produkt okazał się niewygodny, a wśród innych odpowiedzi pojawiły się takie wskazania jak: „absurdalne ceny” czy „mały wybór”.

 

- Wyniki badania jasno wskazują, że klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania – komentuje Luiza Polak, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. – Z perspektywy osoby kupującej to aspekty, które wpływają na przyszłe decyzje konsumenckie dotyczące produktów optycznych i w pierwszej kolejności przyczynią się do ew. powrotu w to samo miejsce. Powyższe elementy powinny być wyznacznikiem profesjonalizmu. Dobry optyk nie sprzedaje okularów, ale dobre widzenie. Odwiedzający go klienci powinni wymagać, aby każda wizyta była przeprowadzona indywidualnie, zawierała pogłębiony wywiad z klientem dotyczący wady wzorku oraz stylu życia. Tylko na jego bazie optyk może zaproponować najlepsze i spersonalizowane rozwiązanie, które będzie dla użytkownika komfortowe oraz bezpieczne. Sprzedanie komukolwiek produktu optycznego niedostosowanego do jego wady wzroku oraz potrzeb jest niedopuszczalne i świadczy nie tylko o braku profesjonalizmu, ale także odpowiedzialności – źle dobrana korekcja może pogłębić problemy z widzeniem – dodaje.

 

Ufamy przede wszystkim optykowi-rzemieślnikowi

Badani zostali również poproszeni o wskazanie poziomu swojego zaufania do placówek sieciowych marek optycznych (np. w centrach handlowych) oraz optyków-rzemieślników w prywatnych salonach. Tej drugiej grupie ufa ponad 80% respondentów. W przypadku sieciowych marek to niewiele ponad 60%, a co więcej – brak zaufania do „sieciówek” wyraża 14% ankietowanych. „Optyk-rzemieślnik” nie wzbudza zaufania jedynie wśród 6% udzielających odpowiedzi. - W większości wypadków ufamy wybranym przez nas optykom, choć „rzemieślnikom” aż o 22 punkty procentowe bardziej. Taki wynik może być związany z wcześniejszymi doświadczeniami w salonach optycznych. Zawsze decydujmy się na wizyty u profesjonalistów, którzy proces doboru okularów czy soczewek przeprowadzą z nami z pełnym zaangażowaniem i troską o bezpieczeństwo naszych oczu. Najlepiej wybierać optyka związanego z instytucją potwierdzającą jego doświadczenie zawodowe i profesjonalizm (np. Cechem przynależącym do KRIO). Jednym z zadań takich instytucji jest weryfikowanie kwalifikacji i wymaganie udokumentowania doświadczenia zawodowego, a warunkiem dołączenia jest m.in. samodzielna, kilkuletnia praktyka w prowadzonym przez siebie salonie optycznym – dodaje Luiza Polak. 



[1] Raport zrealizowany na zlecenie Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej – badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 07.06.2018 – 10.06.2018 r, N=512.

Ostatnio dodane artykuły:

Prywatność i prewencja. Rodzice w poszukiwaniu balansu w świecie cyfrowych zagrożeń Prywatność i prewencja. Rodzice w poszukiwaniu balansu w świecie cyfrowych zagrożeń
Według raportu NASK „Nastolatki 3.0”, aż 62% młodych ludzi przyznaje, że doświadczyło w Internecie sytuacji, które były dla nich nieprzyjemne lub krzywdzące.

Australia zakazuje social mediów nieletnim. Czy Europa pójdzie tą samą drogą? Australia zakazuje social mediów nieletnim. Czy Europa pójdzie tą samą drogą?
Australia wprowadza unikalne i surowe w skali globalnej przepisy, które teoretycznie mogą uniemożliwić osobom poniżej 16. roku życia zakładanie kont na platformach takich jak Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, X, a od grudnia 2025 także YouTube.

Co tak naprawdę jest potrzebne do opracowania terapii przeciwnowotworowej
Dr Ioannis Papasotiriou, założyciel RGCC International, wyjaśnia, co tak naprawdę kryje się za nowoczesną farmakologią onkologiczną i jak walka z rakiem coraz bardziej zależy od ukierunkowanych, spersonalizowanych rozwiązań

Apteki a system kaucyjny. Rola komunikacji i edukacji Apteki a system kaucyjny. Rola komunikacji i edukacji
System kaucyjny, który ma zacząć obowiązywać w Polsce od 2025 roku, to jedno z kluczowych narzędzi walki z odpadami opakowaniowymi.

Rekord „Dziel się Uśmiechem”: 135 tys. dzieci nauczyło się dbać o zęby Rekord „Dziel się Uśmiechem”: 135 tys. dzieci nauczyło się dbać o zęby
Wraz z zakończeniem roku szkolnego dobiegła końca 12. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”. Jak podsumowują organizatorzy, w tegorocznej rekordowej odsłonie udział wzięło 1360 placówek edukacyjnych, 6788 klas oraz 2178 nauczycieli.

Nowe terapie celowane i immunoterapia w leczeniu raka pęcherza moczowego. Eksperci: „Mamy przełom –
16 czerwca 2025 roku Fundacja OnkoCafe zorganizowała debatę ekspercką poświęconą rakowi pęcherza moczowego. Uczestnicy – czołowi specjaliści z dziedziny urologii, onkologii oraz przedstawiciele administracji publicznej

Nowoczesna stomatologia estetyczna w praktyce
W świecie, gdzie wygląd często mówi więcej niż słowa, piękny uśmiech staje się kluczem do pewności siebie i sukcesu

„Bezpiecznie z DHL” „Bezpiecznie z DHL”
DHL eCommerce Polska uruchamia pilotażowy program szkoleń z pierwszej pomocy dla kurierów

Leczenie Szpitalne w Polsce – nowość dla klientów Allianz Polska Leczenie Szpitalne w Polsce – nowość dla klientów Allianz Polska
Nowa umowa dodatkowa jest już dostępna w ramach ubezpieczeń Twoje Życie i Twój Plan

więcej »

Najczęściej czytane artykuły:

Prywatność i prewencja. Rodzice w poszukiwaniu balansu w świecie cyfrowych zagrożeń Prywatność i prewencja. Rodzice w poszukiwaniu balansu w świecie cyfrowych zagrożeń
Według raportu NASK „Nastolatki 3.0”, aż 62% młodych ludzi przyznaje, że doświadczyło w Internecie sytuacji, które były dla nich nieprzyjemne lub krzywdzące.

więcej »