Komu Polacy zaufają przy wyborze okularów?
![]() |
Raport „Polak z wadą wzroku” wykazał, że 13% respondentów nie jest zadowolonych ze swojej ostatniej wizyty w salonie optycznym sieciowej marki. Co było tego powodem? Dla ponad 2/5 nieodpowiednie zaopiekowanie się klientem. Ankietowani wskazali też, komu ufają najbardziej podczas wyboru okularów.
Wyniki raportu komentuje Luiza Polak, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.
Płacę – wymagam?
Ankietowani, którzy wyrazili swoje niezadowolenie po ostatniej wizycie w salonie sieciowej marki optycznej, zostali poproszeni o wskazanie, co jest powodem złej opinii. Najwięcej, bo ponad 40%, przyznało: „czuję, że nie zaopiekowano się mną jako klientem”. Drugą najczęściej typowaną przyczyną okazało się nieodpowiednie dobranie okularów lub soczewek do wady – na ten problem zwróciło uwagę 36% badanych. Niewielu mniej, bo niemal co trzeci respondent, stwierdziło, że wybór okularów/soczewek odbywał się w pośpiechu. Warto również wspomnieć, że dla 16% zakupiony produkt okazał się niewygodny, a wśród innych odpowiedzi pojawiły się takie wskazania jak: „absurdalne ceny” czy „mały wybór”.
- Wyniki badania jasno wskazują, że klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania – komentuje Luiza Polak, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. – Z perspektywy osoby kupującej to aspekty, które wpływają na przyszłe decyzje konsumenckie dotyczące produktów optycznych i w pierwszej kolejności przyczynią się do ew. powrotu w to samo miejsce. Powyższe elementy powinny być wyznacznikiem profesjonalizmu. Dobry optyk nie sprzedaje okularów, ale dobre widzenie. Odwiedzający go klienci powinni wymagać, aby każda wizyta była przeprowadzona indywidualnie, zawierała pogłębiony wywiad z klientem dotyczący wady wzorku oraz stylu życia. Tylko na jego bazie optyk może zaproponować najlepsze i spersonalizowane rozwiązanie, które będzie dla użytkownika komfortowe oraz bezpieczne. Sprzedanie komukolwiek produktu optycznego niedostosowanego do jego wady wzroku oraz potrzeb jest niedopuszczalne i świadczy nie tylko o braku profesjonalizmu, ale także odpowiedzialności – źle dobrana korekcja może pogłębić problemy z widzeniem – dodaje.
Ufamy przede wszystkim optykowi-rzemieślnikowi
Badani zostali również poproszeni o wskazanie poziomu swojego zaufania do placówek sieciowych marek optycznych (np. w centrach handlowych) oraz optyków-rzemieślników w prywatnych salonach. Tej drugiej grupie ufa ponad 80% respondentów. W przypadku sieciowych marek to niewiele ponad 60%, a co więcej – brak zaufania do „sieciówek” wyraża 14% ankietowanych. „Optyk-rzemieślnik” nie wzbudza zaufania jedynie wśród 6% udzielających odpowiedzi. - W większości wypadków ufamy wybranym przez nas optykom, choć „rzemieślnikom” aż o 22 punkty procentowe bardziej. Taki wynik może być związany z wcześniejszymi doświadczeniami w salonach optycznych. Zawsze decydujmy się na wizyty u profesjonalistów, którzy proces doboru okularów czy soczewek przeprowadzą z nami z pełnym zaangażowaniem i troską o bezpieczeństwo naszych oczu. Najlepiej wybierać optyka związanego z instytucją potwierdzającą jego doświadczenie zawodowe i profesjonalizm (np. Cechem przynależącym do KRIO). Jednym z zadań takich instytucji jest weryfikowanie kwalifikacji i wymaganie udokumentowania doświadczenia zawodowego, a warunkiem dołączenia jest m.in. samodzielna, kilkuletnia praktyka w prowadzonym przez siebie salonie optycznym – dodaje Luiza Polak.
[1] Raport zrealizowany na zlecenie Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej – badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 07.06.2018 – 10.06.2018 r, N=512.
Ostatnio dodane artykuły:
Co tak naprawdę jest potrzebne do opracowania terapii przeciwnowotworowej
Dr Ioannis Papasotiriou, założyciel RGCC International, wyjaśnia, co tak naprawdę kryje się za nowoczesną farmakologią onkologiczną i jak walka z rakiem coraz bardziej zależy od ukierunkowanych, spersonalizowanych rozwiązań
Apteki a system kaucyjny. Rola komunikacji i edukacji
System kaucyjny, który ma zacząć obowiązywać w Polsce od 2025 roku, to jedno z kluczowych narzędzi walki z odpadami opakowaniowymi.
Rekord „Dziel się Uśmiechem”: 135 tys. dzieci nauczyło się dbać o zęby
Wraz z zakończeniem roku szkolnego dobiegła końca 12. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”. Jak podsumowują organizatorzy, w tegorocznej rekordowej odsłonie udział wzięło 1360 placówek edukacyjnych, 6788 klas oraz 2178 nauczycieli.
Nowe terapie celowane i immunoterapia w leczeniu raka pęcherza moczowego. Eksperci: „Mamy przełom –
16 czerwca 2025 roku Fundacja OnkoCafe zorganizowała debatę ekspercką poświęconą rakowi pęcherza moczowego. Uczestnicy – czołowi specjaliści z dziedziny urologii, onkologii oraz przedstawiciele administracji publicznej
Nowoczesna stomatologia estetyczna w praktyce
W świecie, gdzie wygląd często mówi więcej niż słowa, piękny uśmiech staje się kluczem do pewności siebie i sukcesu
„Bezpiecznie z DHL”
DHL eCommerce Polska uruchamia pilotażowy program szkoleń z pierwszej pomocy dla kurierów
Leczenie Szpitalne w Polsce – nowość dla klientów Allianz Polska
Nowa umowa dodatkowa jest już dostępna w ramach ubezpieczeń Twoje Życie i Twój Plan
Polacy uzależniają swój wzrok od portfela
Dla wielu Polaków to właśnie cena decyduje o tym, kiedy i gdzie kupią okulary – albo czy w ogóle zdecydują się zbadać wzrok. Nowi użytkownicy okularów często wybierają tańsze rozwiązania, kierując się promocjami lub wyglądem oprawek.
Blefaroplastyka – wskazania, przebieg zabiegu i zasady bezpieczeństwa
Blefaroplastyka (plastyka powiek) jest zabiegiem chirurgicznym, którego celem jest usunięcie nadmiaru skóry i/lub tkanki tłuszczowej w okolicy powiek. Procedura może mieć charakter funkcjonalny (korekta utrudniającej widzenie wiotkiej skóry) lub estetyczny (wyrównanie konturu powiek).
Najczęściej czytane artykuły:
Apteki a system kaucyjny. Rola komunikacji i edukacji
System kaucyjny, który ma zacząć obowiązywać w Polsce od 2025 roku, to jedno z kluczowych narzędzi walki z odpadami opakowaniowymi.
Co tak naprawdę jest potrzebne do opracowania terapii przeciwnowotworowej
Dr Ioannis Papasotiriou, założyciel RGCC International, wyjaśnia, co tak naprawdę kryje się za nowoczesną farmakologią onkologiczną i jak walka z rakiem coraz bardziej zależy od ukierunkowanych, spersonalizowanych rozwiązań