Antykoncepcja awaryjna nabiera tempa: Nowe dane Centrum e-Zdrowia


2024-09-20
Antykoncepcja awaryjna zyskuje na znaczeniu, a farmaceuci odgrywają kluczową rolę w jej rosnącej dostępności. Najnowsze dane z Centrum e-Zdrowia pokazują, że w okresie maj-sierpień największe zapotrzebowanie na antykoncepcję awaryjną dotyczyło kobiet w przedziale 31-40 lat (3402 recepty), natomiast

Antykoncepcja awaryjna zyskuje na znaczeniu, a farmaceuci odgrywają kluczową rolę w jej rosnącej dostępności. Najnowsze dane z Centrum e-Zdrowia pokazują, że w okresie maj-sierpień największe zapotrzebowanie na antykoncepcję awaryjną dotyczyło kobiet w przedziale 31-40 lat (3402 recepty), natomiast najmniej recept otrzymały pacjentki w wieku 15-18 lat (729 recept) oraz 50+ lat (406). Kobiety w wieku 19-24 lat po antykoncepcję awaryjną na podstawie recepty sięgały 2241 razy, a w grupie 25-30 lat liczba ta wyniosła 1762. W grupie 41-50 lat zrealizowano 2704 recept. Do tej pory w pilotażu bierze udział 1312 aptek, co stanowi około 10% rynku, a liczba aptek dołączających do programu wciąż rośnie1. Warto również dodać, że w aptekach, które nie biorą udziału w pilotażu, farmaceuta także może wystawić receptę farmaceutyczną na antykoncepcję awaryjną, co znacząco ułatwia jej dostępność.

Wzrost liczby recept wystawionych przez farmaceutów

Dane Centrum e-Zdrowia za okres maj-sierpień wskazują na wzrost liczby recept wystawianych przez farmaceutów. Od momentu wejścia w życie rozporządzenia wprowadzającego receptę farmaceutyczną na antykoncepcję awaryjną, zostało wystawionych ponad 11 tysięcy recept. W maju wystawiono najmniej recept (1279), ponieważ rozporządzenie Ministra Zdrowia z 29 kwietnia 2024 r., dotyczące programu pilotażowego usług farmaceuty związanych ze zdrowiem reprodukcyjnym, dopiero zaczęło obowiązywać. W kolejnych miesiącach liczba recept stopniowo rosła, co wynika zarówno z rosnącej popularności tego rozwiązania, jak i z okresu wakacyjnego, kiedy zapotrzebowanie na antykoncepcję awaryjną jest większe. W czerwcu liczba recept wyniosła 2812, a szczególnie duży wzrost zanotowano w lipcu, ponieważ wystawiono ich 3876. W sierpniu kobiety otrzymały 3277 recept.

Dane pokazują rosnące zapotrzebowanie na antykoncepcję awaryjną oraz wysokie zaangażowanie farmaceutów. Farmaceuci nie tylko wypełniają swoje społeczne obowiązki, ale także realizują potrzeby pacjentów, korzystając z nowych kompetencji nabytych w ramach pilotażu. Sprzedaż antykoncepcji awaryjnej wykazuje wyraźne wzrosty, szczególnie w poniedziałki po weekendach, kiedy zapotrzebowanie na tę usługę jest największe.

Analizując dane rynkowe z wdrożonego pilotażu, obserwujemy szczególnie po każdym weekendzie widoczny wzrost zapotrzebowania na usługę antykoncepcji awaryjnej. Zapotrzebowanie społeczne na tego rodzaju wsparcie jest naprawdę widoczne. Dlatego wprowadzenie tej refundowanej usługi do aptek jest kluczowe. Dzięki temu rozwiązaniu pacjenci będą mogli szybciej i łatwiej skorzystać z potrzebnej pomocy, co znacząco wpłynie na ich komfort i zdrowie." podkreśla Mikołaj Konstanty, wiceprezes Naczelnej Izby Aptekarskiej.

Zwiększenie dostępności do antykoncepcji awaryjnej

Wytyczne opracowane w odpowiedzi na program pilotażowy mają na celu wyposażenie farmaceutów w narzędzia, które ujednolicą proces konsultacji dotyczących antykoncepcji awaryjnej. Ich wprowadzenie ma na celu stworzenie jednolitego standardu postępowania, który zapewni spójność i wysoką jakość opieki farmaceutycznej w całym kraju. Dzięki temu konsultacje będą przebiegały według ustalonych wytycznych, co zagwarantuje pacjentom dostęp do profesjonalnej, rzetelnej  i bezpiecznej porady.

„Pacjentki są bardzo różne i mają zróżnicowane potrzeby. Często przychodzą do apteki z wątpliwościami, szukając fachowej porady i wsparcia. Naszą rolą jest zapewnienie im rzetelnych informacji oraz komfortu w trakcie całego procesu konsultacji”podsumowuje mgr farm. Olga Sierpniowska, ekspertka kampanii Poranek PO, członkini Zespołu ds. Standaryzacji Opieki Farmaceutycznej Naczelnej Izby Aptekarskiej.

Farmaceuci zdobyli nowe kompetencje, co pozwala im na zapewnienie pacjentom dostępu do antykoncepcji awaryjnej oraz udzielanie profesjonalnych porad w tej dziedzinie. To rozwiązanie ma na celu zwiększenie dostępności antykoncepcji awaryjnej oraz poprawę jakości opieki zdrowotnej, dostosowując się do rosnących potrzeb pacjentek w całym kraju.

 

-------------------------------------------------

Kampania „Poranek PO” to kampania edukacyjna i inicjatywa, której celem jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat antykoncepcji awaryjnej, a także zapewnienia, aby wszystkie kobiety w Polsce, które z niej korzystają mogły czuć się pewnie i bezpiecznie. w  latach 2000-2020 liczba kobiet stosujących nowoczesne metody antykoncepcji wzrosła z 663 mln do 851 mln osób. z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, że w  ubiegłym roku w Polsce wystawiono blisko 900 tysięcy recept na antykoncepcję awaryjną. w  obliczu niewystarczającej wiedzy oraz nieustannego rozpowszechniania dezinformacji w  Internecie chcemy wraz z wybitnymi specjalistami ginekologii oraz farmaceutami podjąć wysiłki mające na celu świadome i odpowiedzialne korzystanie z tego rodzaju środków antykoncepcyjnych. Kampania oraz podejmowane w  jej trakcie działania mają przełamywać tabu związane z rozmową na temat stosowania antykoncepcji awaryjnej przez kobiety. Bardzo istotne jest, aby łatwy dostęp w aptece do bezpiecznej antykoncepcji zmniejszył ryzyko, że kobiety będą sięgać po metody niesprawdzone, nieskuteczne lub szkodliwe dla zdrowia. Ekspertami kampanii są prof. dr hab. n. med. Violetta Skrzypulec-Plinta, prof. dr hab. n, med. Mirosław Wielgoś oraz dr n. farm. Piotr Merks, mgr  farm. Olga Sierpniowska. Więcej informacji znajduje się na stronie www.poranekpo.pl . Inicjatorem kampanii jest firma Perrigo, producent antykoncepcji awaryjnej na receptę.

 

Nadesłał:

poranek po
http://www.prcn.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl